در کجا می توان بیماران کوید ۱۹( COVID-19) را مدیریت کرد

دانلود فرمت PDF

بسم الله الرحمن الرحیم

کجا می توان بیماران COVID-19 را مدیریت کرد

WHO(سازمان بهداشت جهانی) توصیه می کند که همه موارد تایید شده در آزمایشگاه در یک واحد مراقبت سلامت قرنطینه(ایزوله شوند) شده ومراقبت شوند . سازمان بهداشت جهانی

توصیه می کند همه افراد مشکوک به COVID-19 که عفونت حاد تنفسی شدید دارند در ابتدای نقطه تماس با سیستم مراقبت بهداشتی باید تریاژ شده و باید براساس شدت بیماری تحت درمان اورژانسی قرار بگیرند.

WHO دستورالعمل های درمانی را برای بیماران

با ARI همراه با COVID-19 ، که شامل راهنمایی برای جمعیت آسیب پذیر (به عنوان مثال ، بزرگسالان مسن ،زنان باردار و کودکان)است به روز کرده است . در شرایطی که جداسازی ، در یک مرکز مراقبت های بهداشتی در همه موارد امکان پذیر نیست  WHO بر اولویت بندی افراد با بالاترین احتمال وپیامدهای ضعیف تأکید دارد: بیماران مبتلا به بیماری شدید و بحرانی وبیماری خفیف ممکن است شامل موارد زیر باشد:  علائم عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی بدون عارضه مانند تب ، خستگی ، سرفه (همراه با یابدون تولید خلط) ، بی اشتهایی ، ضعف ، درد عضلانی ، درد

افراد مبتلا به بیماری خفیف و خطر ابتلا به پیامد ضعیف (سن بالای ۶۰ سال)سالها ، موارد با عوارض مشترک ، به عنوان مثال ، بیماری مزمن قلبی عروقی ، بیماری تنفسی مزمن ، دیابت ،سرطان).

اگر همه موارد خفیف در مراکز درمانی قابل جدا شدن(ایزوله) نباشد ، پس ممکن است افراد مبتلا به بیماری خفیف و بدون عوامل خطر ممکن است  در امکانات غیر سنتی ، مانند هتل های بازسازی شده ،استادیوم ها یا سالن های بدنسازی که در آنجا می توانند تا  تا زمان رفع علائم و منفی شدن آزمایش های آزمایشگاهی برای ویروس COVID-19 ایزوله شوند از طرف دیگر ، بیماران مبتلا به بیماری خفیف وبدون  عوامل خطر را می توان در خانه مدیریت کرد

مراقبت از منزل برای بیماران مشکوکCOVID-19 که دارای علائم خفیف است

برای کسانی که مبتلا به بیماری خفیف هستند ، ممکن است بستری در بیمارستان به دلیل مسئولیت مراقبت های بهداشتی امکان پذیر نیست ، مگر اینکه نگرانی در مورد بدترشدن سریع علائم وجود داشته باشد. اگر بیماران فقط با بیماری خفیف وجود دارند ،ارائه مراقبت در خانه ممکن است در نظر گرفته شود ، تا زمانی که آنها بخواهنداعضای خانواده می توانند مورد پیگیری و مراقبت قرار گیرند. مراقبت در خانه  نیز ممکن است در نظر گرفته شودبه علت در دسترس نبودن  یا ناامن بودن شرایط (برای مثال ظرفیت محدود است و منابع قادر به برآوردن تقاضا برای خدمات مراقبت های بهداشتی نیستند).در هر یک از این شرایط ، بیماران با علائم خفیف ۱ وبدون وجود شرایط مزمن – مانند بیماری ریه یا قلب ، نارسایی کلیوی و یا شرایط ایمنی ضعیف که بیمار را در معرض خطر ابتلا به عوارض بیماری قرار می دهد – ممکن است در خانه مراقبت شود. این تصمیم نیاز به قضاوت بالینی دقیق دارد و باید ارزیابی ایمنی خانه بیمار و محیط ارزیابی شود. b2

در مواردی که مراقبت در منزل صورت می گیرد ، اگر وهر کجا امکان پذیر است ، یک کارمند بهداشتی آموزش دیده باید ارزیابی را انجام دهدتأیید کند که آیا محیط مسکونی برای فراهم شده  مناسب است یا خیر

اهمیت دادن؛ کارمند بهداشتی  باید بیمار یا خانواده او  را ارزیابی کند که آیاقادر به رعایت نکات احتیاطی و توصیه های بهداشتی هستند که به عنوان بخشی ازایزوله(جداسازی)و مراقبت از منزل خواهد بود(به عنوان مثال ، بهداشت شستشوی دست  ، بهداشت تنفس ، نظافت محیط زیست ،محدودیت در حرکت در اطراف یا از خانه) و می تواند نگرانی های ایمنی را نشان دهد (به عنوان مثال ، تصادف و خطر در هنگام آتش سوزی  مرتبط با استفاده ازضد عفونی کننده های دست و سطوح  مبتنی بر الکل).اگر و در صورت امکان ، ارتباطی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برقرار کنید یا پرسنل بهداشت عمومی یا هر دو باید باشندبرای مدت زمانی که مراقبت از خانه برقرار شده است -تا زمانی که علائم بیمار به طور کامل برطرف شده باشد.

در مورد بیماران و اعضای خانواده باید آموزش ببینند در مورد بهداشت شخصی ، اقدامات اساسی IPC و نحوه مراقبت ایمن و ممکن برای شخص مظنون به COVID-19 برای جلوگیری از شیوع عفونت به افراد خانه . برای بیمار و اعضای خانواده باید  پشتیبانی و آموزش مداوم  فراهم شود

و نظارت مداوم باید در طول مراقبت از خانه ادامه یابد.

اعضای خانواده باید به توصیه های زیر عمل کنند.

بیمار را در یک اتاق منفرد با تهویه مناسب قرار دهید(یعنی با پنجره های باز و درب باز).-

محدود کردن حرکت بیمار در خانه وفضای مشترک را به حداقل برسانید.

از فضاهای مشترک اطمینان حاصل کنید(به عنوان مثال آشپزخانه ، حمام) که به خوبی تهویه می شوند (ینجره ها رو باز نگه دارید)-

اعضای خانه باید در اتاق دیگری بمانند یادر صورت عدم امکان ، فاصله حداقل ۱ متراز بیمار را حفظ کنند (مثلاً در یک تخت جداگانه بخوابید).

تعداد مراقبان را محدود کنید. در حالت ایده آل ، یک نفر را اختصاص دهیدفردی که از سلامتی خوبی برخوردار است وبیماری مزمن یا ضعف سیستم ایمنی بدن زمینه ای ندارد ۳ بازدید کننده تا زمانی که بیمار به طور کامل نیافته است و علایم و علایم COVID-19 دارد، مجاز نیست

.بهداشت شستشوی دست را بعد از هر نوع تماس با یماران یا محیط فوری  بیمارانجام دهیدب.

۴ بهداشت دست همچنین باید قبل و بعد از تهیه غذا انجام شود ،قبل از غذا ، بعد از استفاده از توالت و هر زمان که دست کثیف به نظر می رسد اگر دستها به وضوح کثیف نیستند ، محلول مبتنی بر الکل مالش دست قابل استفاده است.

برای دستهایی که به وضوح کثیف هستند از صابون  و آب استفاده کنید.

بعد شستن دست ها با آب و صابون ،استفاده از حوله های کاغذی یکبار مصرف برای خشک کردن دست  ترجیح داده می شود. اگر اینها در دسترس نیست ، از حوله های تمیز تمیز استفاده کرده و آنها را مکررا عوض کنید

ظرف برای ترشحات تنفسی ، ماسک پزشکی باید در اختیار بیمار قرار داده شود و تا حد امکان پوشیده شودممکن است ، و روزانه عوض کنید.

افرادی که نمی توانند یک ماسک پزشکی را به خاطر  تنفس سخت استفاده کنندبهداشت را رعایت کنند؛ یعنی دهان و بینی باید با دستمال پوشانده شود

ازیک دستمال کاغذی یکبار مصرف هنگام سرفه یاعطسه برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنند پس از استفاده باید دور ریخته یا تمیز شود(به عنوان مثال ، دستمال را با استفاده از صابون یا مواد شوینده معمولی  و آب بشویید).

- مراقبت کننده باید ماسک پزشکی بپوشند که پاید دهان و بینی  را بپوشاند وقتی در همان اتاق بیمار قرار دارند.

روش زدن و درآوردن صحیح ماسک را یاد بگیرید و اگر خیس شد آن را با یک ماسک خشک عوض کنید  جلوی ماسک را لمس نکنید ، بلکه در عوض آن در بیاورید. بلافاصله بعد از استفاده

آن را معدوم کنید  بهداشت دست را انجام دهید.

از تماس مستقیم با مایعات بدن ، به خصوص از طریق دهان یا ترشحات تنفسی و مدفوع خودداری کنید

از دستکش یکبار و ماسک مصرف استفاده کنید در هنگام ارائه مراقبتهای دهانی یا تنفسی وهنگام کار با مدفوع ، ادرار و سایر زباله ها.

انجام دادن بهداشت دست قبل و بعد از از در آوردن دستکش وماسک

از ماسک یا دستکش استفاده شده مجددا استفاده نکنید.

برای بیمار ازقابل شستشو و ظروف مخصوص غذا استفاده کنید.این موارد پس از تمیز کردن باید با آب و صابون تمیز شود وبجای دور انداختن ، ممکن است دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

روزانه سطوح  غالبا لمس شونده در اتاقی که از بیمار مراقبت می شود  را تمیز و ضد عفونی کنید ،مانند میزهای کنار تختخواب ، تخت خواب و سایرمبلمان اتاق خواب .

صابون یا مواد شوینده معمولی خانگی برای تمیز کردن استفاده می شود ، و بعد از شستشو ، به طور منظم ضد عفونی کننده خانگی حاوی ۱/۰ درصد سدیم هیپوکلریت (یعنی معادل ۱۰۰۰ ppm) باید کاربردی باشد.

حداقل سطوح حمام و توالت را تمیز و ضد عفونی کنیدروزانه یکبار صابون معمولی خانگی یا مواد شوینده بایدابتدا برای تمیز کردن استفاده می شود و بعد از شستشو به طور منظم استفاده می شودضد عفونی کننده خانگی حاوی ۱/۰ درصد سدیم هیپوکلریت استفاده شود.

لباس های بیمار ، ملافه و حمام و دست را تمیز کنیدحوله ها و لباس با استفاده از صابون و  آب معمولی یا در لباسشویی  در دمای ۶۰-۹۰ درجه سانتیگراد (۱۴۰-۱۴۴ درجه فارنهایت) شسته شده  کاملاً خشک کنید. ملحفه آلوده را  قرار دهیدداخل لباسشویی. لباس های کثیف را تکان ندهید و ازتماس انها با پوست  خودداری کنید

دستکش و لباس محافظ (به عنوان مثال پیش بندهای پلاستیکی)باید هنگام تمیز کردن سطوح یا دست زدن به لباس یا پارچه ای که با مایعات بدن آغشته شده است استفاده شود. برطبق  متن ، یا ازدستکش ابزار  و یا یک دستکش مخصوی خودتان  استفاده می شود.پس از استفاده ، دستکش های ابزار باید با آب و صابون تمیز شوند و با ۰٫۱ sodium سدیم هیپوکاریت (وایتکس)ضد عفونی می شوند

دستکش های یکبار مصرف (به عنوان مثال نیتریل یا.)لاتکس) باید بعد از هر بار مصرف دور ریخته شود. انجام بهداشت دست  قبل ازپوشیدن و بعد از برداشتن دستکش.

دستکش ، ماسک و سایر ضایعات تولید شده در خانه مراقبت باید در سطل زباله  دربدار قرار گیرد

و در اتاق بیمار قبل از دادان به عنوان زباله عفونی سر مشمع بسته شود. e5

برای دفع زباله های عفونی با بهداست یا شهرداری تماس بگیرید.

از انواع دیگر قرار گرفتن در معرض موارد آلوده خودداری کنیداز محیط فوری بیمار (مثلاً اینطور مسواک ، سیگار ، ظروف غذاخوری ، ظروف ،نوشیدنی ، حوله ، روتختی یا ملافه).

اگر مخاطبی علائم ایجاد کند ، مراحل زیر باید انجام شود تماس گرفته شود• به مرکز پزشکی دریافت کننده که فردی با علائم در حال انتقال است•

در حین رفتن برای جستجوی مراقبت ، مخاطب باید از ماسک پزشکی استفاده کند

• در صورت امکان از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده نکنید؛ آمبولانس را می توان صدا کرد ، یاتماس بیمار ممکن است با یک وسیله نقلیه خصوصی منتقل شود در صورت امکان ینجره باز شود.

• برای انجام تماس با افراد علامتدار باید توصیه شودبهداشت تنفسی و بهداشت دست و ایستادن یا نشستن تا حد امکان از دیگران دور باشد (حداقل ۱ متر)چه موقع در ترانزیت و چه زمانی در مرکز مراقبت های بهداشتی

تهیه و ترجمه:دکتر حسین جدید

منبع: https://www.who.int/publications-detail/home-care-for-patients-with-suspected-novel-coronavirus-(ncov)-infection-presenting-with-mild-symptoms-and-management-of-contacts

تاریخ انتشار : 04 / 04 / 2020