صدمه به ریه بعد ازکووید19: آنچه تا اینجا می دانیم

صدمه به ریه بعد ازکووید19: آنچه تا اینجا می دانیم

با افزایش نرخ واکسیناسیون و کاهش عفونت های جدید ، همه ما امیدواریم بدترین بیماری همه گیر COVID-19 به پایان برسد . صرف نظر از این ، همه گیری سندرم پس از COVID-19 در حال حاضر آغاز شده است. سندرم پس از COVID-19 (یا مسافران طولانی مدت یا COVID-long) چیست؟ آیا این خستگی استاندارد پس از عفونت است؟ شرایط طولانی مدت به دنبال بیماری ناتوان کننده؟ آسیب دائمی ریه یا عروقی؟ عقل سلیم و تجربه گذشته می گوید همه اینها است.
از لحاظ تئوری ، میزان آسیب واقعی ریه پس از COVID-19 باید به آسانی قابل تعیین باشد ، بنابراین اجازه دهید درباره آنچه فکر می کنیم می دانیم بحث کنیم. من شنیده ام که متخصصان آسیب ریه پس از COVID-19 را به سه دسته کلی تقسیم می کنند:
بیماری ریوی قبلی که با عفونت حاد COVID-19 تشدید می شود
عفونت حاد COVID-19 که باعث سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS) یا دیگر آسیب حاد ریه (ALI) می شود
COVID-19 حاد غیر بحرانی با آسیب ریه باقی مانده و ترمیم غیرطبیعی
این دسته بندی ها لزوماً دقیق نیستند ، و این باعث می شود که برخی بیماران به طور غیر دقیق در یک تعریف واحد قرار گیرند.
برای بیماران دسته اول ، مدیریت تا حد زیادی بر اساس ماهیت بیماری ریوی از قبل تعیین شده است. برای کسانی که در دسته دو هستند ، ما در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد نحوه بهبودی آنها از ARDS داریم. دیگر دلیلی وجود ندارد که معتقد باشیم ARDS مربوط به COVID-19 منحصر به فرد است و همه چیز مساوی است ، بهبود ریه باید شبیه به ARDS غیر COVID-19 باشد. این کار به صبر و زمان نیاز دارد و فراتر از توانبخشی هدفمند ، مشخص نیست که ما چیزی برای تسریع این روند در اختیار داریم.
دسته سوم بیماران جذاب ترین هستند. آیا گروهی از بیماران هستند که باقیمانده آسیب ریه دارند اما در طول عفونت حاد COVID-19 خود ARDS/ALI مشخصی ندارند؟ به طور ناخواسته ما اینطور فکر می کنیم ، اما در مورد شیوع و در مورد مدیریت اطلاعات کمی داریم. مطالعه اخیر منتشر شده در Annals of the American Thoracic Society به هر دو موضوع پرداخته است. در یک گزارش مشاهده ای در مورد بهبودی بیماران پس از بستری شدن در بیمارستان با عفونت COVID-19 ، نویسندگان دریافتند که %3.6 از بیماران دارای آسیب ریه باقی مانده بودند که با 3 هفته درمان کورتیکواستروئید بهبود یافت.
گزارش به موقع و مفید است اما به سختی قطعی است. مشاهده ای است و بیماران نیاز به غربالگری و شناسایی گسترده توسط یک کمیته چندرشته ای از متخصصان در بیماری بینابینی ریه دارند. در صورت برآورده شدن معیارهای رادیوگرافی مشخص ، بیماران مبتلا به ذات الریه (OP)organizing pneumonia به عنوان “آسیب ریه” خود به عنوان “آسیب ریه” شناخته می شوند. هیچ نمونه برداری وجود نداشت. در آخر ، هیچ گروه کنترل وجود نداشت. با این وجود ، این گزارش بسیار مهم است. این به ما می گوید که در 6 هفته پس از ترخیص ، حدود %3.6  از بیمارانی که به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری شده اند علائم مداوم ، ناهنجاری های رادیوگرافی و کفه(plateau) بهبودی خود را خواهند داشت.
فراتر از آن ، چیز کمی به ما می گوید. آیا این بیماران واقعاً (OP)organizing pneumoniaداشتند؟ غیرممکن است بدانید. یافته های CT مورد استفاده برای تعیین تشخیص غیر اختصاصی است. پاسخ به استروئیدها با OP مطابقت دارد ، اما دوره درمان کاملاً کوتاه بود. اگر واقعاً OP باشد ، می توان میزان عود بالا را پس از قطع استروئید انتظار داشت. بیماران به اندازه کافی تحت نظارت قرار نگرفتند تا میزان عود بیماری را کنترل کنند. همچنین ، همانطور که به طور مناسب در سرمقاله همراه مورد بحث قرار گرفت ، هیچ گروه کنترل وجود ندارد ، بنابراین نمی توانیم بدانیم آیا بیماران تحت درمان با استروئیدها بدون درمان بهبود می یابند یا خیر. بهبود عینی در عملکرد ریه برای دو تا سه بیمار تحت درمان با استروئیدها مشاهده شد. با این حال ، اندازه آن کمتر از گروه استروئیدها بود.
علائم بعد از کووید -19 برای آینده قابل پیش بینی همچنان یک چالش باقی خواهد ماند. بیش از 30 میلیون بیمار مبتلا به COVID-19 در ایالات متحده تشخیص داده شده اند و نزدیک به نیمی از آنها دچار تنگی نفس مداوم می شوند. با جمع آوری اعداد و ارقام ، نتیجه می گیرم که اکثریت قریب به اتفاق دچار آسیب ریه نمی شوند که از استروئیدها سود ببرند. ای کاش می توانستم صبر را هم برای پزشکان و هم برای بیماران تجویز کنم.

سایت پزشکی دکترجدید و کانال تلگرامی دکترجدید   jadidpdf@

منبع: https://www.medscape.com/viewarticle/953720